1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Wieger Bruinlaan

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Wieger Bruinlaan

Onderwerp: instellen 30 km/u en aanduiden fietsstrokenNummer: X2018.58015Gelet op het volgende:•Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.•De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.•Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1.In eerste instantie:a.het verzekeren van de veiligheid op de weg;b.het beschermen van weggebruikers en passagiers;c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2.In tweede instantie ook voor:a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.•Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.•De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieOp de Wieger Bruinlaan wordt het asfalt vervangen. Conform het gemeentelijk beleid, zoals onder meer is vastgelegd in het Deltaplan Bereikbaarheid en het Wegcategoriseringsplan, wordt op de Wieger Bruinlaan een 30 km/u zone ingesteld tussen de Nieuweweg/Arnolduspark en de Van den Berghlaan. Op de Wieger Bruinlaan tussen de Van den Berghlaan en de Hoofdweg wordt het asfalt wel vervangen en de weg wordt opnieuw ingericht, maar op dit wegvak wordt geen 30 km/u zone ingesteld. Dit deel van de weg is breder en er is geen bebouwing direct langs de weg.De aanwezige strepen op de weg worden verwijderd en de aanwezige suggestiestroken worden vervangen door (rode) fietsstroken van 2.00 meter breed. Het al aanwezige plateau op de aansluiting met de Van den Berghlaan, de as-verspringing ter hoogte van huisnummers 32 – 42 en het plateau ter hoogte van huisnummer 36 passen in een 30 km/u gebied en blijven bestaan. Het laatstgenoemde plateau wordt wel aangepast naar een 30 km/u plateau. De aansluiting van de Van den Berghlaan is op het plateau aangesloten met een inritconstructie. Deze inritconstructie wordt niet verwijderd. Dit in verband met het ontsluitende karakter en fietsers op de Wieger Bruinlaan. De inritconstructie naar de garageboxen op huisnummer 631 blijft bestaan om aan te geven dat het een uitrit betreft. De aanwezige RVV1990 borden J38 (waarschuwing voor drempel) worden verwijderd omdat in een 30 km/u gebied drempels algemeen toegepaste snelheidsremmende maatregelen zijn en niet nader te hoeven worden aangeduid.De bestaande voorrangsregelingen op de aansluitingen van de Hoofdweg en de Nieuweweg/Arnolduspark vallen buiten de 30 km/u zone en blijven in verband met het verschil in snelheid bestaan.Maatregelen, bebording en belijningDe volgende maatregelen worden getroffen:1.het instellen van een 30 km/u zone (borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk 30 en zone);2.het aanduiden van fietsstroken op de Wieger Bruinlaan door het aanbrengen van 1-1 markering en fietssymbolen conform artikel 1 van het RVV 1990. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018-002-007 en 2018-002-008.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;•artikel 2, lid 1b, het beschermen van weggebruikers en passagiers;•artikel 2, lid 1c, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; •artikel 2, lid 2a het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •artikel 2, lid 2b het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.Belangenafweging Bewoners en bedrijvenDe maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veiliger en duidelijker (uniform) en de leefbaarheid op deze wegen wordt verbeterd. (Doorgaand) verkeerDoor de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer en het overige verkeer licht geschaad. Immers, de maatregelen hebben tot gevolg dat de maximum snelheid wordt verlaagd. De desbetreffende weg is echter niet bestemd voor doorgaand verkeer. Langzaam verkeer De maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. De verkeerssituatie wordt veiliger voor deze weggebruikers door de verlaging van de maximum snelheid. Door de aanleg van fietsstroken wordt de verkeerssituatie voor fietsers veiliger. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. ParkeerdersHet aantal parkeervakken verandert niet door de genomen maatregelen. De maatregelen hebben voor de parkeerders geen gevolgen.Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder voor bewoners en langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer, die worden geschaad omdat de maximum snelheid wordt verlaagd. Voorbereiding en overlegOp 7 november 2017 is een inloopbijeenkomst gehouden waarop het ontwerp voor een drietal projecten is gepresenteerd. Naar aanleiding van deze bewonersavond is één reactie binnengekomen op het ontwerp voor de Wieger Bruinlaan. De strekking hiervan is dat het instellen van 30 km/u zeer wenselijk is, maar waarom dan niet direct vanaf de Hoofdweg. Onder de kop ‘overwegingen en motivatie is uitgelegd dat dit deel van de weg breder is en er geen bebouwing direct langs de weg staat. Daarmee heeft dit deel niet de uitstraling van een 30 km/u inrichting. De reactie heeft hierdoor dan ook niet geleid tot een aanpassing van het ontwerp. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn, onder andere vanwege de gehouden inloopbijeenkomst. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 23-1-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregel.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018-002-007 en 2018-002-008, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.het instellen van een 30 km/u zone op de Wieger Bruinlaan in Hoofddorp, tussen de Nieuweweg/ Arnolduspark en de Van den Berghlaan, door het plaatsen en verwijderen van borden model A1 en A2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk zone en 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende "begin 30 km/u zone" en “einde 30 km/u zone” op de volgende locaties:a.op de Wieger Bruinlaan ter hoogte van de Van den Berghlaan (plaatsen);b.op de Wieger Bruinlaan ter hoogte van de Nieuweweg/Arnolduspark (plaatsen);c.op de Van den Berghlaan ter hoogte van de Wieger Bruinlaan (verwijderen);1.het aanduiden van fietsstroken op de Wieger Bruinlaan, tussen de Nieuweweg/Arnolduspark en de Van den Berghlaan, door het aanbrengen van 1-1 markering en fietssymbolen conform artikel 1 van het RVV 1990;2.dit besluit ter openbare kennis te brengen op 21-2-2018.Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de clustermanager Beheer en Onderhoud,drs. R.A.J.H. van Daal TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Wieger Bruinlaan, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen