1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Oude Buurtje – Hoofddorp

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVerkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Oude Buurtje - Hoofddorp

Onderwerp: uitbreiden parkeerschijfzone Oude BuurtjeNummer: X.2019.05542Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieHet Oude Buurtje is een kleine wijk in het centrum van Hoofddorp, die wordt begrensd door de Hoofdvaart, de Kruisweg en de Geniedijk. Voor een deel van de wijk (Hoofdweg Westzijde en een deel van de Raadhuislaan) geldt een parkeerregime in de vorm van betaald parkeren. Voor de rest van de wijk geldt een parkeerregime in de vorm van een parkeerschijfzone. Dit met uitzondering van de Ramaerstraat, de Gelderstraat, de Eigenhuisstraat, een deel van de Ter Veenlaan en een deel van de Raadhuislaan. In deze straten is geen parkeerregime ingesteld. Bewoners van deze straten ondervinden overlast van geparkeerde auto’s van bezoekers van het centrum of werknemers, die hun auto net buiten de bestaande parkeerschijfzone parkeren. Het gevolg hiervan is dat de parkeerdruk in deze straten als hoog wordt ervaren en dat er sprake is van foutief parkeergedrag. Het wordt daardoor voor bewoners moeilijk om hun auto in hun eigen straat te parkeren. Om overregulering te voorkomen verdient het de voorkeur de parkeerschijfzone slechts uit te breiden in het gebied waar daadwerkelijk (meetbaar) overlast wordt ervaren. Dit vanwege enerzijds het feit dat er draagvlak is voor uitbreiding van de parkeerschijfzone onder de bewoners direct nabij de grens van de parkeerschijfzone en anderzijds het ontbreken van draagvlak onder bewoners die geen overlast ondervinden en dus tegen uitbreiding zijn.Uitbreiding van de blauwe zonering wordt per deel van een wijk onderzocht, het een en ander pas na vragen van bewoners, een verkeersmeting en een enquête. Uitbreiding van de parkeerschijfzone vindt alleen plaats als een ruime meerderheid van de bewoners voorstander is.Uit het parkeerdrukonderzoek blijkt dat 75% van de geparkeerde auto’s in de straten waar nog geen parkeerregime is ingesteld van mensen zijn die niet in de wijk wonen of er op bezoek zijn. Het vermoeden van de bewoners is hiermee bevestigd en is de vraag voorgelegd in hoeverre een uitbreiding van de parkeerschijfzone gewenst is. Daaruit blijkt dat een ruime meerderheid voor een blauwe zone is.De parkeerschijfzone wordt daarom zodanig uitgebreid dat het deel van het Oude Buurtje dat nog niet onder een parkeerregime viel. Het gaat om de volgende wekvakken:- Ramaerstraat;- De Gelderstraat;- Eigenhuissstraat;- Ter Veenlaan, tussen Eigenhuisstraat en Raadhuislaan;- Raadhuislaan, tussen Ter Veenstraat en Ramaerstraat.Voor de uitbreiding geldt even als de rest van de parkeerschijfzone een maximum parkeertijd van 2 uur, gedurende maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00 uur en op vrijdag van 18.00 tot 21.00 uur. Bewoners, ondernemers kunnen tegen betaling in aanmerking komen voor een parkeerontheffing.Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in het Oude Buurtje beter te reguleren en het lang parkeren door bezoekers van het centrum en mensen die aldaar werken tegen te gaan. Maatregelen (bebording en belijning)De parkeerschijfzone wordt uitgebreid door het verwijderen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met aanbrengen van blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De te verwijderen borden staan op de volgende locaties:- Op de Raadhuislaan, ter hoogte van de Ter Veenlaan;- Op de Ter Veenlaan, ter hoogte van de Eigenhuisstraat.Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-008-001.Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregelen worden gediend, wegen echter zwaarder. BelangenafwegingBewoners De maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.BedrijvenDoor de maatregelen bestaat de kans dat de belangen van bedrijven licht worden geschaad omdat er minder verkeer langs komt. Echter, de bedrijven kunnen ook juist profiteren van de maatregel omdat het verkeersveiliger en leefbaarder wordt en daarmee aantrekkelijker. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer.Vrachtverkeer en landbouwverkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer en landbouwverkeer.Langzaam verkeerDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdienstenDe belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. Door de parkeerschijfzone wordt de verkeerssituatie echter verduidelijkt en uniform. De parkeerders (bezoekers centrum of werkend in het centrum) die aldaar nu nog lang parkeren zullen elders moeten gaan parkeren. Dat betekent dat zij moeten uitwijken naar een betaalde parkeerlocatie of naar een verder gelegen parkeergelegenheid, waardoor de loopafstanden zullen toenemen. De parkeerders (bewoners) kunnen makkelijker in eigen straat parkeren. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingDe maatregelen zijn in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van parkeerders worden geschaad. De belangen van bewoners en langzaam verkeer wegen wij echter zwaarder dan die van parkeerders, omdat er voor parkeerders alternatieven bestaan in de vorm van parkeerplaatsen in het centrum waarvoor betaald moet worden of parkeerplaatsen verder van het centrum gelegen waardoor de loopafstand wel toeneemt. Er kan ook gekozen worden voor alternatieve vervoermiddelen zoals openbaar vervoer of de fiets.Voorbereiding en overlegDit besluit is voorbereid door het plaatsvinden van verkeerskundige onderzoeken en onderzoeken naar de wensen van belanghebbenden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe is het ontwerp verkeersbesluit vier weken ter inzage gelegd. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend.Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16-04-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-008-001, die een onderdeel is van dit besluit, treffen wij de volgende verkeersmaatregelen: 1. Het uitbreiden van de parkeerschijfzone in de wijk Oude Buurtje in Hoofddorp door:o het verwijderen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, met opdruk ‘ max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ op de volgende locaties: Op de Raadhuislaan, ter hoogte van de Ter Veenlaan; Op de Ter Veenlaan, ter hoogte van de Eigenhuisstraat.o de locaties waar geparkeerd mag worden met gebruik van een parkeerschijf aan te duiden met een blauwe markering, zoals bedoeld in artikel 25 uit het RVV 1990;2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20-6-2019 Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeernamens dezen,de gemeentesecretaris, voor deze,de teammanager Vakdisciplines,M. Koster  TerinzageleggingHet besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: RaadhuislaanTer Veenlaan, HoofddorpHoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen