1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. STAATSCOURANTVoornemen verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Skagerrak/Bandholm

Haarlemmermeer | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTVoornemen verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Skagerrak/Bandholm

Inhoud: parkeerschijfzone deel Skagerrak en deel BandholmNummer: X2017.47560Gelet op het volgende:• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:1. In eerste instantie: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg; b. het beschermen van weggebruikers en passagiers; c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.2. In tweede instantie ook voor: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.Overwegingen en motivatieBewoners van Skagerrak 143 t/m 155 en 354 t/m 402 en van Bandholm 63 t/m 73 in Hoofddorp ondervinden al geruime tijd last van auto’s van bezoekers die daar hun auto nu gratis en onbeperkt lang parkeren om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Dit blijkt tevens uit onderzoek dat is gedaan. Uit dat onderzoek blijkt ook dat medewerkers van winkels en bedrijven lang geparkeerd staan in de omgeving.Het gevolg hiervan is dat de parkeerdruk in dat deel van Skagerrak en Bandholm als hoog wordt ervaren en dat er sprake is van foutief parkeergedrag. Het wordt daardoor voor bewoners moeilijk om hun auto in hun eigen straat te parkeren.Hieruit volgde het advies om het hele gebied aan te wijzen als parkeerschijfzone. Dit advies is tijdens een bewonersbijeenkomst besproken. Het overgrote deel van de bewoners gaf echter aan hier niet achter te staan en geeft de voorkeur aan het behouden van de huidige situatie. Maar de bewoners van Skagerrak 143 t/m 155 en 354 t/m 402 en van Bandholm 63 t/m 73 zien wel graag dat er een parkeerschijfzone wordt ingesteld. De parkeerdruk in dat deel van Skagerrak en Bandholm wordt als hoog ervaren en er is sprake van ongewenst parkeergedrag. Het wordt daardoor voor bewoners moeilijk om hun auto in hun eigen straat te parkeren.Om deze knelpunten tegen te gaan willen wij in deze delen van Skagerrak en Bandholm een parkeerschijfzone instellen. De parkeerschijfzone treedt op 01-11-2017 in werking. Met de maatregel wordt beoogd het parkeren in de wijk beter te reguleren en het lang parkeren door gebruikers van het openbaar vervoer tegen te gaan. Maatregelen, bebording en belijningDe parkeerschijfzone wordt aangeduid door het plaatsen van borden E10 (RVV 1990), begin parkeerschijfzone, en E11 (RVV 1990), einde parkeerschijfzone, met opdruk ‘max. 2h’ en onderbord met opdruk ‘ma t/m za 9.00 – 18.00h vr 18.00 – 21.00h’ in combinatie met blauwe markering om de beschikbare parkeerruimte aan te geven conform artikel 25 (RVV 1990). De borden worden geplaatst op de volgende locaties:- Op Skagerrak, nabij huisnummer 155, ter hoogte van de 30 km/u zone;- Op Skagerrak, nabij huisnummer 143;- Op Bandholm, nabij huisnummer 73.Er zullen vooraankondigingsborden worden geplaatst om aan te geven dat de verkeerssituatie is gewijzigd. De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2017-004-011. Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;• Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;• Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.• Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder. Belangenafweging BewonersDe maatregelen zijn in het belang van bewoners. Het parkeren wordt gereguleerd en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners zal toenemen. De parkeerdruk in de wijkdelen grenzend aan de nieuwe parkeerschijfzone zal mogelijk toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken.Doorgaand verkeerDe maatregelen hebben geen gevolgen voor doorgaand verkeer. Fietsers, bromfietsers, voetgangers en minder validenDe maatregelen zijn in het belang van langzaam verkeer. Door het reguleren van het parkeren ontstaat een rustiger en overzichtelijker straatbeeld. Dit verbetert de verkeersveiligheid van langzaam verkeer. Nood- en hulpdiensten.De belangen van nood- en hulpdiensten worden gediend doordat er minder vaak fout geparkeerd zal worden, hetgeen de bereikbaarheid ten goede zal komen. Openbaar vervoer en landbouwverkeer.De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer en landbouwverkeer.ParkeerdersDoor het instellen van een parkeerschijfzone worden de belangen van parkeerders licht geschaad. De verkeerssituatie wordt echter door de parkeerschijfzone verduidelijkt en uniform gemaakt. De parkeerders die aldaar nu nog lang parkeren zullen elders moeten gaan parkeren. Dat betekent dat loopafstanden zullen toenemen. Bewoners kunnen echter makkelijker in hun eigen straat parkeren. Algemeen belangDe maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. AfwegingAlles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van bewoners en langzaam verkeer. De belangen van (lang) parkeerders worden licht geschaad en wegen niet op tegen de belangen van bewoners en langzaam verkeer. Voorbereiding en overlegTijdens de bewonersavond, maar ook uit een bewonersenquête bleek een zeer sterke voorkeur voor het instellen van een parkeerschijfzone. Door het reguleren van het parkeren zal de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen voor bewoners toenemen. Bewoners zullen voor een parkeerontheffing kosten moeten maken, daar zijn ze zich van bewust. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hiertoe wordt het voorgenomen verkeersbesluit vanaf 4 juli 2017 zeven weken ter inzage gelegd. Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20-06-2017 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.PublicatieHet besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant. BesluitenIn overeenstemming met de tekening met het nummer 2017-004-011, die een onderdeel is van dit besluit, zijn wij voornemens de volgende verkeersmaatregelen te treffen: 1. Het instellen van een parkeerschijfzone in een deel van Skagerrak en een deel van Bandholm in Hoofddorp door:o het zonaal plaatsen van borden conform model E10 en E11 uit bijlage I van het RVV 1990, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin zone” en “einde zone” op de volgende locaties: op Skagerrak, nabij huisnummer 155, ter hoogte van de 30 km/u zone; op Skagerrak, nabij huisnummer 143; op Bandholm, nabij huisnummer 73.2. Dit voorgenomen besluit te publiceren op 4 juli 2017 en gedurende zeven weken ter inzage te leggen.

Locatie: BandholmSkagerrak, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen