1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Bernadottestraat / Lutulistraat

Haarlemmermeer | verkeersbesluit

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Bernadottestraat / Lutulistraat

Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. vervanging supermarkt WKC Pax Nummer: XS-24062709.388 •Gelet op het volgende: •Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. •Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. •De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. •Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen: 1.In eerste instantie: 2.het verzekeren van de veiligheid op de weg; 3.het beschermen van weggebruikers en passagiers; 4.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; 5.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 6.In tweede instantie ook voor: 7.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; 8.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. •De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer. •  •Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.     Overwegingen en motivatie De Bernadottestraat en Lutulistraat vormen een onderdeel van een verblijfsgebied binnen de bebouwde kom in Hoofddorp. Er geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. De nieuwe supermarkt bevindt zich op het perceel Bernadottestraat 149. De huidige winkel wordt vervangen voor een compleet nieuwe winkel. Onderdeel van de nieuwbouwplannen is dat het laden en lossen in de toekomstige situatie inpandig zal plaatsvinden. In de oude situatie gebeurde het laden en lossen van vrachtwagens voor de Vomar buiten, op en aan de rand van het parkeerterrein. Om mogelijke overlast voor de buurt te beperken is er de verplichting om expediëren bij nieuwe locaties inpandig te doen. De inpandige expeditieruimte komt op een andere plek dan de huidige laad-/losplaats waardoor ook de route van de vrachtwagen van en naar de expeditieruimte wijzigt.   Oude situatie In de oude situatie vond het laden/lossen voor de Vomar supermarkt plaats op en aan de rand van het parkeerterrein plaats (zie figuur 1). De vrachtwagens reden hierbij een rondje over het parkeerterrein om vervolgens achteruit de op de laad/losstrook op te rijden. Ook bij het vertrek moest de vrachtwagen weer over het parkeerterrein manoeuvreren, zie figuur 1.     Figuur 1: Aankomst (blauw) en vertrek (rood) oude situatie     Toekomstige situatie De inpandige expeditieruimte wordt aan de noordzijde van het gebouw gerealiseerd. Het inrijden zal linksom achteruit vanaf de Bernadottestraat gaan plaatsvinden en bij vertrek rijdt men linksom vooruit weg naar Bernadottestraat, zie figuur 2.     Figuur 2: Aankomst (blauw) en vertrek (rood) toekomstige situatie   De nieuwe route is logischer (gestrektere route), veiliger (niet meer via een parkeerterrein manoeuvreren) en leidt tot minder hinder voor de omgeving.   Tegengaan van sluipverkeer Bernadottestraat Om sluipverkeer tegen te gaan is er een poller (verzinkbare paal) aanwezig in de Bernadottestraat (zie figuur 3). Tussen 17 uur en 9 uur is deze poller in bedrijf (en is de weg dus afgesloten voor al het verkeer). Deze situatie blijft gehandhaafd. Zonder maatregelen zou dat betekenen dat de expeditieruimte van de nieuwe supermarkt niet bereikbaar is tussen 17 uur en 9 uur. Incidenteel worden er leveringen verwacht in dit tijdvak. Het voorstel is om een technische voorziening te treffen, zodat de poller vanuit de winkel kortstondig geopend en vrijwel direct weer dicht gedaan kan worden als een vrachtwagen met goederen van uitsluitend de nieuwe supermarkt zich meldt. Als de poller tussen 17 uur en 9 uur incidenteel geopend wordt vanuit de winkel, geeft dat geen problemen voor de verkeersveiligheid. De risico’s die zouden kunnen ontstaan zijn dat tegemoetkomende fietsers op dat moment geen verkeer in de tegenrichting verwachten of dat er verkeer achter de vrachtwagen aan rijdt, terwijl de poller omhoog komt. Tegemoetkomende fietsers zullen de vrachtwagen echter ruim op tijd zien, deze is groot en opvallend genoeg om tijdig gezien te worden. Met een onderbord dient te worden aangegeven dat de afsluiting tussen 17 uur en 9 uur niet geldt voor bevoorradend verkeer voor de nieuwe supermarkt.   Figuur 3: Huidige situatie Bernadottestraat (bron: Google)   Om te voorkomen dat verkeer dat mogelijk achter de vrachtwagen aan rijdt op de poller terechtkomt terwijl deze omhoog gaat dient de poller niet direct na de vrachtwagen omhoog te komen. Eerst moet het verkeerslicht op rood en daarna kan de poller weer omhoog komen. Als dit netjes op elkaar wordt afgesteld is het risico dat hier ongelukken gebeuren niet groter dan in de huidige situatie. Het kan incidenteel voorkomen dat een auto illegaal achter de vrachtwagen aan rijdt, de kans dat dit gebeurt is nihil (alleen als er een bevoorradend voertuig is kan dit gebeuren en dit zal incidenteel gebeuren, het is dus niet mogelijk om hier bewust gebruik van te maken). En als het gebeurt dat men achter een vrachtwagen aan rijdt, geeft dit geen risico’s voor de verkeersveiligheid. Overigens staat op dit moment aan de oostzijde van de bussluis verkeersbord C1 met onderbord 17 – 9 h. Letterlijk staat hier dat de weg gesloten is voor alle verkeer in de periode 17 – 9 uur, dus ook fiets- en bromfietsverkeer. Dat is in verband met de bereikbaarheid van de omliggende straten voor fiets- en bromfietsverkeer niet wenselijk. Met het vervangen van verkeersbord C1 door verkeersbord C12 wordt het bereikbaarheidsprobleem voor (brom)fietsen opgelost.   Medegebruik van de bussluis Lutulistraat door vrachtwagen van de nieuwe supermarkt Om de gewenste route naar de nieuwe laad-/losvoorziening te kunnen gebruiken (zie figuur 4) moet het bevoorradingsverkeer voor de supermarkt gebruik maken van de busbaan en de bussluis in de Lutulistraat (zie figuur 5). Dit is afgestemd met de vervoersmaatschappij, waardoor bord F13 wordt voorzien van een onderbord met daarop aangegeven: “uitgezonderd bevoorrading supermarkt”. De bussluis zelf is zonder aanpassingen te gebruiken door een vrachtwagen. Het medegebruik van de bussluis door bevoorradende vrachtwagens van de nieuwe supermarkt geeft geen knelpunten voor de verkeersveiligheid. Het enige risico dat zou kunnen bestaan is dat autoverkeer achter een vrachtwagen aan rijdt en op de bussluis botst. De situatie is echter nagenoeg hetzelfde als het gebruik door een bus, het risico wordt niet groter als een vrachtwagen ook over de bussluis rijdt, mits goed is aangegeven dat men een bussluis nadert.   Figuur 4: Aankomst/vertrek van de vrachtwagen van de nieuwe supermarkt van/naar de Asserweg       Figuur 5: Bussluis Lutulistraat     Aslastbeperking In de huidige situatie is een geslotenverklaring ingesteld voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 5,4 ton. Dit is in het verleden gedaan om te voorkomen dat zwaar verkeer van de Bernadottestraat gebruik zou maken. Alleen kleine/lichte vrachtwagens en bestelbussen kunnen de bevoorrading doen van de dagwinkels. Om de vrachtwagen van de nieuwe supermarkt er door te kunnen laten, dient de aslastbeperking, weergegeven met bord C20, te worden voorzien van het onderbord “uitgezonderd bevoorrading supermarkt”. Het doorlaten van de vrachtwagen van de nieuwe supermarkt leidt niet tot een probleem. De nieuwe supermarkt wordt doorgaans 3 keer per dag bevoorraad, waardoor de omvang van het gemotoriseerde verkeer miniem is. Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te garanderen en de bereikbaarheid – voor met name de bevoorrading van de supermarkt – te verbeteren.     Maatregelen (bebording en belijning) De volgende maatregelen worden getroffen: In de Bernadottestraat: 1. Het opheffen van de voetgangersoversteekplaats (verwijderen borden L2 RVV 1990 en verwijderen markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990);   2. Het intrekken van de verplichte rijrichting (verwijderen bord D5 RVV 1990 en verwijderen OB54);   3. Het intrekken van een tweetal gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen (verwijderen borden E7 RVV 1990);   4. Het intrekken van de geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- of trekdieren of vee (verwijderen bord C1 RVV 1990) en het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen (plaatsen bord C12 RVV 1990). Het onderbord OB201p met daarop de tekst ’17 – 9 h’ komt hiermee onder bord C12 RVV 1990 te hangen;   5. Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord C20 RVV 1990 (‘gesloten voor te zware aslast’);   6. Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord C12 RVV 1990 (‘gesloten voor motorvoertuigen);   7. Het aanduiden van een algemene gehandicaptenparkeerplaats (plaatsen bord E6 RVV 1990) om de bereikbaarheid voor minder validen te verbeteren. Het entree van de nieuwe supermarkt ligt namelijk ter hoogte van deze nieuwe algemene gehandicaptenparkeerplaats.   In de Lutulistraat 8. Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord F13 RVV 1990 (‘rijbaan of -strook voor lijnbussen’), uitsluitend in de richting van de Bernadottestraat.   De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 20230173-71.     Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994): Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: •Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg (voorkomen wordt dat het vrachtverkeer van de nieuwe supermarkt via een parkeerterrein moet rijden en gevaarlijke manoeuvres moet maken om de laad- en losplaats te bereiken); •Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers (door het in stand houden van de geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering van bevoorrading supermarkt); •Artikel 2, lid 1c van de Wvw 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (de wegen blijven zoveel mogelijk gelijk qua functie, vorm en gebruik); •Artikel 2, lid 1d van de Wvw 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (door het instellen van een uitzondering voor de bevoorrading van de nieuwe supermarkt); •Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; •Artikel 2, lid 2b van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er geen onevenredig geschaad.   Belangenafweging Bewoners en bedrijven Door de maatregelen blijft het sluipverkeer door de Bernadottestraat voorkomen in de periode 17 – 9 uur. De nieuwe supermarkt krijgt de mogelijkheid om van de Bernadottestraat gebruik te maken om de inpandige laad- en losstraat te bereiken. Hierdoor kan het expediëren op een verkeersveilige wijze gebeuren. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer De Bernadottestraat blijft een onderdeel van een 30 km/h zone en is niet bedoeld voor doorgaand verkeer en zwaar vrachtverkeer met uitzondering van vrachtwagens van de nieuwe supermarkt. In de periode 17 – 9 uur is doorgaand gemotoriseerd verkeer via de Bernadottestraat onmogelijk. Langzaam verkeer De situatie op de Bernadottestraat blijft acceptabel voor fietsverkeer. Onder meer omdat er een vrijliggende ruimte voor fietsers en voetgangers wordt aangelegd ten behoeve van het veilig manoeuvreren van de bevoorradingsvoertuigen. Openbaar vervoer Het openstellen (voor bevoorradingsverkeer van de nieuwe supermarkt) van de busbaan en bussluis in de Lutulistraat in de richting van de Bernadottestraat leidt niet tot een substantieel andere verkeerssituatie voor het openbaar vervoer. De supermarkt wordt circa drie keer per dag bevoorraad. Nood- en hulpdiensten De situatie voor nood- en hulpdiensten wijzigt niet. Parkeerders De situatie voor parkeerders wordt veiliger, omdat de vrachtwagen niet meer over het parkeerterrein aan de noordoostzijde van de nieuwe supermarkt hoeft te manoeuvreren (zie figuur 1). Algemeen belang Met de maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te garanderen en de bereikbaarheid te verbeteren. Dit is in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.     Voorbereiding en overleg De totstandkoming van de voorgestelde maatregelen is uitgebreid verwoord in dit verkeersbesluit. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 14-05-2024 en op 11-06-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.     Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.   Besluiten In overeenstemming met de tekening met het nummer 20230173-71, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen: 1.In de Bernadottestraat: Het opheffen van de voetgangersoversteekplaats, door het verwijderen van borden conform model L2 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en door het verwijderen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990;   2.Het intrekken van de verplichte rijrichting, door het verwijderen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 en door het verwijderen van onderbord OB54;   3.Het intrekken van een tweetal gelegenheden bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, door het verwijderen van borden conform model E7 uit bijlage I van het RVV 1990;   4.Het intrekken van de geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- of trekdieren of vee, door het verwijderen van bord conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990. En het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen, door het plaatsen van bord conform model C12 uit bijlage I van het RVV 1990. Het onderbord OB201p met daarop de tekst ’17 – 9 h’ komt hiermee onder bord C12 te hangen;   5.Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord C20 RVV 1990 (‘gesloten voor te zware aslast’);   6.Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord C12 RVV 1990 (‘gesloten voor motorvoertuigen);   7.Het aanduiden van een algemene gehandicaptenparkeerplaats, door het plaatsen van bord conform model E6 uit bijlage I van het RVV 1990. In de Lutulistraat 8.Het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd bevoorrading supermarkt’ onder het verkeersbord F13 RVV 1990 (‘rijbaan of -strook voor lijnbussen’), uitsluitend in de richting van de Bernadottestraat;   9.Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 10-7-2024.     Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de teammanager Contract en Uitvoering,         B. Wendelgelst           Terinzagelegging Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.   Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen