1. Bekendmakingen Hoofddorp
  2. Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hamelenburg

Haarlemmermeer | verkeersbesluit

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Hoofddorp. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Hoofddorp valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Hamelenburg

Onderwerp: aanduiden parkeerverbod Nummer: XS-24040302.178 Gelet op het volgende: •Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. •Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. •De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. •Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. •Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen: 1.In eerste instantie: a.het verzekeren van de veiligheid op de weg; b.het beschermen van weggebruikers en passagiers; c.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; d.het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. 2.In tweede instantie ook voor: a.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; b.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. •Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie. •De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.   •Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.   Overwegingen en motivatie Aan de Hamelenburg in Hoofddorp, ter hoogte van huisnummer 33, ligt een mindervalide-oprit en is er op de rijbaan een afgekruist vlak aanwezig. Deze maatregelen zijn ten behoeve van een minder valide bewoner zodat de bereikbaarheid voor deze persoon gewaarborgd blijft. De betreffende persoon is gebonden aan een rolstoel, maar rijdt niet zelfstandig. De oprit en het afgekruiste vlak zijn bedoeld om met de rolstoel van en naar een taxibus of ambulancevoertuig te kunnen verplaatsen. Ondanks de aanwezige mindervalide oprit en het afgekruiste vlak blijkt in de praktijk dat er erg vaak voertuigen geparkeerd staan voor de oprit en op het afgekruiste vlak. Het afgekruiste vlak heeft geen juridische status waardoor er niet verbaliserend opgetreden kan worden. In overleg met het Parkeermanagement van de gemeente wordt daarom over een kort deel van de Hamelenburg een parkeerverbod ingesteld. Dit wordt dan gedaan aan de zijde van de straat met de oneven nummers. Hiervoor wordt 1,00 meter aan weerszijden van de mindervalide-oprit een gele onderbroken streep aangebracht zodat er ter hoogte en in de directe nabijheid van de mindervalide-oprit geen voertuigen kunnen parkeren. En als er wel voertuigen staan, kan er verbaliseerd worden. Hiermee zorgen we ervoor dat er niet te veel parkeerruimte wordt ingenomen, want de parkeerdruk is hoog. Het aanduiden van een algemene of kentekengebonden parkeerplaats is bovendien geen noodzaak, en ook dat zou onnodig ten koste gaan van openbare parkeerruimte. De bewuste consequentie is dus wel dat een taxibus of ambulance dan op de rijbaan aan de zijde met de even nummer kort moet stilstaan om de persoon met de rolstoel in- of uit te laten rijden. Hoewel de rijbaan vanwege de veel geparkeerde voertuigen dan kort geblokkeerd worden, verwacht de gemeente geen problemen voor de verkeersveiligheid of de doorstroming. Het gaat om een zeer korte stop en het komt niet vaak voor. Met deze maatregel kan het afgekruiste vlak worden verwijderd, maar om het parkeerverbod kracht bij te zetten behouden we het afgekruiste vlak. Deze wordt dan wel verkleind. Met de maatregel wordt beoogd de bereikbaarheid voor de rolstoelgebonden persoon te garanderen. Bovendien is dit voor Handhaving & Toezicht een goed instrument om op te kunnen treden.   Maatregelen (bebording en belijning) De volgende maatregel wordt getroffen: 1. Het aanduiden van een parkeerverbod ter hoogte van de mindervalide-oprit nabij Hamelenburg 33 in Hoofddorp, door het aanbrengen van een gele onderbroken streep conform artikel 24, lid 1e RVV 1990 over een lengte van maximaal 1,00 meter aan weerszijden van de mindervalide-oprit. Deze maatregel staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening verderop in dit besluit. Tevens wordt dus het afgekruiste vlak aangepast, maar dit is geen besluit-plichtige maatregel. Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994): Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van: • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg; • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers; • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer; • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.   Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.   Belangenafweging Bewoners De maatregel is in het belang van de mindervalide bewoner omdat de bereikbaarheid hiermee wordt gegarandeerd. De maatregel heeft geen gevolgen voor andere bewoners omdat het feitelijk niet heel veel anders is dan de huidige situatie met het afgekruiste vlak. Echter heeft het afgekruiste vlak geen juridische status en de gele onderbroken streep wel. Bedrijven De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven. (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer De Hamelenburg is geen weg bedoeld voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, maar de maatregel heeft lichte gevolgen voor (lokaal) gemotoriseerd verkeer. Het voertuig waar de rolstoelgebonden persoon mee wordt opgehaald en wordt thuisgebracht staat namelijk kort stil op de rijbaan waardoor deze kort geblokkeerd wordt. We verwachten hiervoor begrip van de weggebruikers en we verwachten geen problemen voor de verkeersveiligheid of de doorstroming. Langzaam verkeer De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer.   Openbaar vervoer De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer. Nood- en hulpdiensten De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Het voertuig waar de rolstoelgebonden persoon mee wordt opgehaald en wordt thuisgebracht staat weliswaar kort stil op de rijbaan. waardoor deze kort geblokkeerd wordt, maar kan in geval van een calamiteit altijd direct worden verreden. Parkeerders De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders omdat het feitelijk niet heel veel anders is dan de huidige situatie met het afgekruiste vlak. Echter heeft het afgekruiste vlak geen juridische status en de gele onderbroken streep wel. Bovendien wordt de gele streep korter dan het afgekruiste vlak en dat komt ten goede aan de belangen van parkeerders. Algemeen belang Met de maatregel wordt beoogd de bereikbaarheid voor de rolstoelgebonden persoon te garanderen. Bovendien is dit voor Handhaving & Toezicht een goed instrument om op te kunnen treden. Dit is in het algemeen belang. Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van de rolstoelgebonden persoon. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.   Voorbereiding en overleg Het aanbrengen van het stopverbod is op verzoek van de rolstoelgebonden persoon en in overleg met parkeermanagement, verkeer en de Nationale Politie. Aangezien de situatie in de basis niet veranderd én er geen belangen onevenredig worden geschaad met deze maatregel is niet nader geparticipeerd. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 19-03-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.   Publicatie Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.     Besluiten In overeenstemming met de tekening hieronder wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:   1. Het aanduiden van een parkeerverbod ter hoogte van de mindervalide-oprit nabij Hamelenburg 33 in Hoofddorp, door het aanbrengen van een gele onderbroken streep conform artikel 24, lid 1e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 over een lengte van maximaal 1,00 meter aan weerszijden van de mindervalide-oprit.   2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 12-4-2024.   Aanbrengen gele onderbroken streep en aanpassen afgekruist vlak in de Hamelenburg – Bron: Cyclomedia     Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer namens dezen, de gemeentesecretaris, voor deze, de teammanager Contract en Uitvoering,       B. Wendelgelst   Terinzagelegging Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.   Bezwaar Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Locatie: Hamelenburg, Hoofddorp

Deel dit artikel

Redactie HoofddorpStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Hoofddorp inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Hoofddorp.

Meer Bekendmakingen